De vijf kenmerken van een goede boekhouder

De vijf kenmerken van een goede boekhouder

Boekhouders zijn gegeerd. Zoveel is duidelijk. Dat hoeft niet te verbazen, als je weet welke vijf kenmerken een goede boekhouder bezit. Je zou voor minder zulke profielen als collega willen hebben! Maar wat zijn die vijf kenmerken eigenlijk?

Je werkt precies & houdt van digitaal

Op het einde van de rit heb je als boekhouder maar één doel: de boeken op orde hebben. Expertise op inhoudelijk vlak moet er uiteraard zijn, slordigheden zijn een echte no go. Structuur is de basis, orde het gevolg en precisie de enige weg naar het gewenste resultaat. Hou je daarenboven ook nog van digitaal, dan ziet jouw toekomst er als boekhouder in ieder geval rooskleurig uit.

Je bent proactief

Als boekhouder heb je op elk moment een duidelijk overzicht van het cijfermateriaal. Je bent dan ook dé persoon om proactief voorstellen te doen rond investeringen, aanwervingen, besparingen... enzovoorts. Het is jouw taak om de vinger aan de pols te houden en op tijd de mogelijkheden te rapporteren, zodat belangrijke beslissingen niet te laat vallen.

Je hebt een helicopterview

Op cijfermatig vlak, ligt het overzicht bij jou. De wereld digitaliseert aan een razendsnel tempo & ook het boekhoudverhaal plukt daar enorm de vruchten van. Cloudoplossingen & dashboards zullen de job steeds inzichtelijker en overzichtelijker maken. Een helicopterview heb je als boekhouder best sowieso al, maar de tools zullen daar zeker een versterkende factor in zijn.

Je straalt vertrouwen uit & dwingt het ook af

Je bent een vertrouwenspersoon & straalt zelfvertrouwen uit. Het klikt met diegene aan wie je rapporteert, waardoor de verwachtingen ook in tweerichtingsverkeer aan elkaar duidelijk gemaakt kunnen worden. Je kan alles vertellen wat er nodig is & omgekeerd kan men dat ook aan jou. 

Je houdt van helderheid & durft te zeggen waar het op staat

Als boekhouder word je steeds meer een echte business partner. Je communiceert dan ook op een heldere & duidelijke manier, ook bij minder goed nieuws. Zeggen waar het op staat, is de enige manier vooruit. Daarom is een uitleg in mensentaal, zonder al te complex technisch taalgebruik, onontbeerlijk in je job.  

Hanne Oostvogels

Hanne Oostvogels

Marketing & Communicatie

Meer artikelen