Hoe mens & automatisatie dankzij RPA de handen in elkaar slaan

Hoe mens & automatisatie dankzij RPA de handen in elkaar slaan

Hoe mens & automatisatie dankzij RPA de handen in elkaar slaan

Afgelopen voorjaar hielden we in samenwerking met Roborana twee inspiratiesessies rond “The Future of Finance”. Eén van de topics was Robotics Process Automation, of kortweg RPA. Wat het is en hoe het een meerwaarde kan vormen op een financiële afdeling, vatten we nog eens kort samen in deze blog. 

Wat is Robotics Process Automation (RPA)?

RPA is...

  • een technologie die het mogelijk maakt om eenvoudige, repetitieve en rules-based processen te automatiseren.
  • een software die (deel)taken van medewerkers overneemt en die moet worden aangestuurd.

Wat is het niét? RPA is geen fysieke robot, is niet enkel haalbaar voor grote bedrijven, heeft geen vermogen om te interpreteren (en is dus geen artificial intelligence) en is al zeker niet terug te brengen tot een hype. 

Waarom RPA?

Dé doelstelling van RPA is de afbouw van repetitieve acties dankzij het slim inzetten van automatiseringssoftware. Omdat een robot wordt ingericht op basis van de bestaande IT-architectuur, blijven bedrijven gespaard van grote kosten. RPA is 24u per dag inzetbaar, bespaart kosten, verkort doorlooptijden en voorkomt menselijke fouten.

Mensen worden nog steeds betrokken in het proces, maar ontlast door repetitieve taken uit handen te nemen. Zo kan je je als medewerker focussen op belangrijkere zaken.

Over de verschillende afdelingen heen

RPA is toepasbaar in zowel Human Resources, Supply Chain en IT, maar ook op Finance & Accounting. Uiteraard richten we ons met Ufinity voornamelijk op die laatste groep. RPA kan iets betekenen voor AP, AR, Controlling & Treasury, en meer specifiek voor processen als sales orders, order to cash, collection, procure to pay, incentive claim, record to report, vendor setup & trend tracking.

Enkele voorbeelden:

Finance-processen-square.png#asset:1443

Automatisering is de toekomst van werken binnen een financieel departement aan het veranderen. Het idee dat prestaties verbeterd kunnen worden, zal die trend alleen maar meer stimuleren. We kondigen dan ook met veel enthousiasme aan dat we onze inspiratiesessie nog een keer zullen herhalen in Gent. Ben je er graag bij? Schrijf je dan vandaag nog in. 

Hanne Oostvogels

Hanne Oostvogels

Marketing & Communicatie

Meer artikelen