Bedrijfswagen of alternatief mobiliteitsplan?

Nieuws

Enkele maanden geleden ging één van onze klanten in het Waasland op zoek naar een Junior Controller. Een aantal kandidaten werd voorgesteld, de nodige gesprekken gevoerd en uiteindelijk kreeg één van onze kandidaten, Sarah, een contractvoorstel.

Sarah is een controller met een master politieke wetenschappen en 5 jaar werkervaring op zak. Na een korte periode binnen de politiek, kwam ze als commercieel adviseur in de bankwereld terecht.

Anderhalf jaar geleden besloot Sarah een uitdaging in finance aan te gaan en werd ze de rechterhand van de CEO van een consultancybedrijf in privacy & security. Daar kreeg ze een bruto maandloon van €2850, aangevuld met een aantal klassieke extralegale voordelen, waaronder ook een auto met tankkaart. En net dat laatste inspireerde ons om deze blog te schrijven.

Verschillende wegen waar auto's op rijden

Op zoek naar een nieuwe uitdaging

Omdat Sarah zich zorgen maakte over de cashflow van haar huidige werkgever, besloot ze op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging. Die vond ze via ufinity. Of althans, daar leek het in eerste instantie op.

Onze klant bood Sarah een contractvoorstel met een hoger brutoloon (€3300), een nieuw, flexibel mobiliteitsplan, glijdende werkuren en een aantal interessante premies. Kortom: onze klant toonde helemaal mee te zijn met het “moderne denken”. Zowel enkele vormen van flexibel verlonen, als mobiliteitsalternatieven waren terug te vinden in het loonsvoorstel.

En toch ging Sarah op de rem staan...

… en dat mag je gerust letterlijk nemen. Hoewel Sarah er op alle vlakken op vooruit zou gaan, besloot ze toch om niet te tekenen. Ze miste in het voorstel namelijk een bedrijfswagen. Die had ze bij haar huidige werkgever ook en gaf ze liever niet op. Ondanks de andere voordelen die ze daarvoor zou laten schieten.

Sarah besloot om voor een soortgelijke job te gaan, waar het voorstel qua loon lager lag, ze enkele voordelen moest laten schieten, maar waarbij ze wel op de bedrijfswagen waar ze zo op hoopte kon rekenen. En daar kon noch een hoger brutoloon met premies, noch een alternatief mobiliteitsplan iets aan veranderen.

Welke weg dan kiezen?

Met de klimaatmarsen die iedere donderdag plaatsvinden en het groeiende aantal aan alternatieven op vlak van mobiliteit, hadden we verwacht dat het voorstel Sarah op het lijf geschreven zou zijn. Een moderne, jonge dame met een gezonde dosis ambitie. Ze kreeg alternatieven voorgeschoteld, zonder daar op het einde van de rit op financieel of praktisch vlak voor te moeten inboeten.

Niets bleek minder waar te zijn en toegegeven, daar zijn we bij ufinity van geschrokken. De mindset bij vele juniors blijkt toch nog niet 100% daar te zijn. Hoezeer je als bedrijf ook probeert mee te zijn met alles wat onder het motto “het moderne werken” past, van zodra een kandidaat een bepaalde luxe gewend is, blijkt het moeilijk om daar van af te stappen.

Uiteraard hebben we Sarah enorm veel succes toegewenst met haar nieuwe uitdaging. Tegelijkertijd zijn wij benieuwd naar een aantal zaken… Ervaart jullie bedrijf dit op dezelfde manier? Hoe pakken jullie het contractvoorstel op maat aan? En zijn de reacties daarop in verhouding?