CFO Raf van de CijferFabrik aan het woord

Nieuws

Deze maand gingen we in gesprek met Raf, CFO van het bedrijf de CijferFabrik. We kregen een kijk in zijn rol als CFO-as-a-service, de financiële wereld en zijn kijk naar het financiële talent van de toekomst. Bovendien gaf hij ons heel wat insights mee over de jaarlijkse budgettering en forecasting. Benieuwd? Lees dan zeker even verder.

Job als CFO

Toekomst
  • Wat zijn jouw taken als CFO?

“Belangrijk om al op te merken is dat ik geen klassieke CFO binnen een grote onderneming ben, maar eerder een CFO-as-a-service voor vele kleine bedrijven. Het gaat hierbij dan vaak over bedrijven met twee tot drie vennoten, die samen een bedrijf begonnen zijn, maar merken dat ze iemand missen die mee met hen vooruitkijkt. Dit is exact waar ik tussenkom. Enerzijds als accountant om meer uit de cijfers te halen. Anderzijds als klankbord om mee na te denken over de toekomst.”

  • Wat zijn de moeilijkste beslissingen die een CFO moet nemen?

“Wat ik de laatste 4 à 5 maanden merk, is dat iedereen toch wel met een onzekerheid kampt. Je voelt een recessie aankomen doordat de brandstofprijzen zo sterk gestegen zijn én tegelijkertijd komt er begin januari een indexatie aan. Dit heeft een sterk effect op het maken van de budgetten van 2023, waarbij de personeelskost enorm doorweegt. De discussies rond het personeel vind ik toch één van de moeilijkere aspecten binnen mijn job. Ik probeer in deze onzekere tijden dan ook eerder te gaan kijken naar die segmenten waar groeipotentieel in zit om daar dan vervolgens extra op in te zetten.”

  • Wat zijn enkele van jouw verwezenlijkingen in de afgelopen jaren? Waar ben jij trots op?

“In een intake gesprek met mijn klanten zeg ik altijd dat ik hen mee in een leertraject neem. Ik ben dan ook geen consultant, maar eerder een financiële coach. Dit laatste zeg ik heel bewust, want als ik met mijn klanten werk rond het financieel of cashplan dan trek ik dat uiteen in 3-4 werksessies die ongeveer een anderhalve week à twee weken uit elkaar liggen. Tussen die werksessies moeten zowel ikzelf als de bedrijven waarmee ik samenwerk huiswerk maken.”

“Waarom ik kies voor een leertraject? Als je financiering moet halen bij een bank, dan zijn die altijd erg blij als de klant extern begeleid wordt. De klanten waar ik voor werk moeten echter meestal naar investeerders gaan, en die gaan de ondernemer meerdere keren willen zien. Als die ondernemer in die gesprekken moet zeggen ‘dit moet ik aan Raf vragen’, dan gaat dat vertrouwen van die investeerders erg naar beneden. De kennis rond de markt en de business zit sowieso bij mijn klanten, maar door luidop met hen te redeneren en vragen te stellen die investeerders kunnen stellen, gaan ze die zelf ook spontaan kunnen beantwoorden, moeten ze niet enkel naar een Excel grijpen en bouwen ze geloofwaardigheid op. Op het einde van de rit stellen bedrijven dan vaak financiële vragen die je ze voordien nooit had horen stellen. Dat is iets waar ik erg trots op ben.”

Kenmerken van een CFO

  • Welke eigenschappen stellen jou in staat om de verantwoordelijkheid van deze functie op jou te nemen?

“Ik ben nu bijna al 10 jaar bezig als CFO-as-a-service en voordien heb ik bij verschillende investeringsfondsen gewerkt. Ik zou dan ook zeggen dat alles begint bij financiële kennis en de kennis over de evoluties binnen bedrijven. Vroeger dacht ik dat je als CFO altijd heel direct en kordaat moest zijn, maar door te werken als een CFO-as-a-service heb ik ervaren dat je ook veel diplomatischer moet kunnen zijn om niet te bruuskeren.”

Communicatie

“Natuurlijk heb je het kordate ook nodig en dit afhankelijk van de situatie. Als je gaat onderhandelen met een bank dan is dit nodig. Ik ben zelf van persoon niet zo direct en merk dat ik ook mijn analyse tijd nodig heb om de zaken effectief in een goed perspectief te zetten. Ga je aan de slag met overnames en fusies tussen verschillende bedrijven dan is het wel belangrijk dat je een echte ‘lijmer’ bent. Om de positieve elementen van de twee bedrijven samen te voegen en aan beide kanten een win-winsituatie te bezorgen waarbij twee bedrijven er baat bij hebben.”

  • Hoe zijn jouw leiderschapscapaciteiten ontwikkeld tijdens uw loopbaan?

“Ik ben begonnen als een consultant binnen een heel klein consulting bureau, dat heel sterk gegroeid is. Nadien heb ik gewerkt bij een investeringsfonds en zat ik dus aan de andere kant van de tafel. Als investeringsmanager moet je echt op een heel andere manier gaan (onder)handelen.”

“In het begin van mijn carrière was ik een ‘echte harde Kempische werker’, iemand die zich verdiept in een dossier en focust op de analytische kant. Tijdens mijn carrière als investeringsmanager heb ik wel geleerd om communicatiever te zijn en bij mijn huidige job als CFO-as-a-service gebruik ik een mix van de twee. Ik kan mezelf heel erg afsluiten om in analyse te gaan, maar kan tegelijkertijd de rapportering op een communicatieve manier overbrengen. Dus dat is wel een grote schift geweest doorheen mijn carrière.

Financiële afdeling

  • Hoe benader jij de jaarlijkse budgettering en forecasting?

“Ik kan moeilijk spreken voor één financiële afdeling, omdat ik voor een twintigtal verschillende bedrijven werk. Bovendien zijn deze bedrijven ook kmo’s en hebben deze niet altijd een volledige financiële afdeling. Zo zit ik bij de budget en forecasting oefening gedurende enkele sessies samen met de vennoten, één à twee mensen van het sales team en een interne of externe boekhouder. Een budgetoefening is een stuk analyse, maar ook een stuk communicatie en andere mensen laten meedenken en dat dan terug verwerken. Het is pas na een aantal sessies dat je de sales én kostenkant mooi in elkaar kan kneden.”

  • Met welke contextuele factoren hou je rekening bij de ontwikkeling van de financiële strategie van een onderneming?

“Wat nu heel erg speelt is alles wat te maken heeft met energie. Dit heeft een weerslag op de algemene inflatie en deze inflatie drijft de personeelskosten in de hoogte. In de 25 jaar dat ik al actief ben heb ik dit soort sneeuwbaleffect nog niet meegemaakt. Toch lukt het mij om dit effect in een context te plaatsen en zie ik het eerder als een uitdaging dan als een complex gegeven.”

  • Hoe werken jij samen met jouw klanten om complexe problemen op te lossen?

“Ik zeg altijd tegen de vennoten die ik begeleid dat je iemand nodig hebt met een financiële pet, maar ook iemand met meer kennis over sales en iemand langs de marketing kant. Zo is het veel interessanter om bij het uitwerken van een financieel plan 2 of 3 klankborden rond je te hebben met een hele andere achtergrond. Door regelmatig rond de tafel te zitten en luidop te redeneren kom je vaak tot een efficiëntere (financiële) planning.”

Rond de tafel

Om af te sluiten: Hoe ziet voor jou de financial van de toekomst eruit?
“Een aantal ingrediënten heb ik hierboven al aangehaald, maar ik vat het hier nog even kort samen. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je als financial soms op je eiland gaat zitten en in de diepte gaat, maar dat je daarnaast ook met andere profielen rond de tafel gaat zitten en luidop nadenkt. Kortom: Je moet van dat eiland kunnen afkomen. Jouw cijfers zijn belangrijk, maar zoeken naar de argumenten achter de cijfers is eens zo belangrijk.”

Ine heeft een ruime ervaring in rekrutering en staffing van financiële en commerciële professionals en wordt door vele CFO's en CEO's erkend om haar transparante werking en open communicatie.

Leer mij kennen

Wil jij Ufinity graag beter leren kennen? Benieuwd naar hoe wij jou en je financieel departement kunnen helpen? Neem dan zeker contact op met onze collega Ine via de gegevens hiernaast.