En plots bleef van je job alleen nog “je job” over…

Nieuws

We horen de laatste weken en maanden steeds vaker het “back to basics”-principe naar boven komen. Niet alleen in de media, in gesprekken met vrienden en familie, maar ook bij vele werknemers. Bij Ufinity zijn dat financials die ons laten weten dat ze uitkijken naar een nieuwe job. Waarom? Omdat ze door de Covid-maatregelen een groot deel van de redenen waarom ze hun job nog graag deden, zien wegvallen.

Maar waarom willen deze financials concreet van job veranderen? En hoe kan je daar als potentiële nieuwe werkgever op inspelen?

Waarom men juist nu van job wil veranderen?

job

Je zou jezelf de vraag kunnen stellen waarom mensen in deze onzekere tijden ook nog eens het risico willen nemen om van job te veranderen, als ze daar niet toe worden gedwongen.

De reden die het vaakst naar boven komt bij onze sollicitanten, is het feit dat ze nu echt worden geconfronteerd met de pure inhoud van hun job. Ze ontdekken dat ze hun werk voornamelijk graag deden door het contact met collega’s, de sfeer op kantoor, de activiteiten die werden georganiseerd en de groeiplannen die er heersten, maar die ze nu teruggeschroefd en on hold gezet zien worden.

En natuurlijk weegt ook de onzekerheid door. Enerzijds is er de economische werkloosheid die verlengd werd, anderzijds zijn er ook de privé plannen die men heeft en die niet meer stroken met de stabiliteit – en bij uitbreiding de solvabiliteit – van het bedrijf waarvoor men werkt.

Hoe kan je dit talent aantrekken als potentiële werkgever?

Diegenen die nu tijd genomen hebben om over hun carrière na te denken, zijn vaak sterke talenten die beseffen dat het echt tijd is om te veranderen. Ze kiezen voor een uitdagende functie als absolute prior. Leuke collega’s en alle extra’s die een werkgever biedt, zijn en blijven uiteraard van belang. Maar de pure inhoud van de job is des te belangrijker.

Het takenpakket in een nieuwe job

Een aantrekkelijke jobinhoud betekent een intellectuele en complexe uitdaging, gecombineerd met een efficiënte manier van werken. Digitalisatie wint daarbij nog meer aan belang. Volledige dagen facturen inboeken, cijfers consolideren en voor de 23ste keer een “save as” doen in Excel, in de hoop dat men nu wél de juiste budgetcijfers heeft, zijn niet meer de “core business” waar dergelijke talenten warm van worden.

Wat zoeken deze talenten in een werkgever?

We zijn in een verhaal waar thuiswerk aan belang wint terechtgekomen, vaak tussen vier muren en alleen of samen met de partner. Collega’s worden virtuele soulmates en de buurman wordt de vaste loopbuddy tijdens de middagpauze.

Je biedt als bedrijf wellicht de mogelijkheid om ook op kantoor te werken, in combinatie met home office. Op kantoor, in een vaste bubbel, met voldoende ruimte en met een mondmasker. Je collega’s slechts beperkt en van op afstand zien, zal nog voor lange tijd de norm zijn.

En toch kan je er als werkgever uit springen en jezelf aantrekkelijk maken.

Je uitstraling en je meerwaarde als werkgever in de verf zetten, zjin van uiterst belang om aantrekkelijk te zijn en je te onderscheiden van andere bedrijven. Het is dus belangrijk om daar goed over na te denken en het uithangbord te gebruiken in de rekrutering van sterk talent. En boven al: je werft aan, in moeilijke tijden. Van een sterke USP gesproken!

Laat je hierin goed begeleiden. Als je het met een partner wil doen, zijn twee zaken van enorm belang, namelijk: het juiste financieel netwerk en kennis over employer branding. Ook tijdens uitdagende tijden.

Weet dat Ufinity kan helpen. In een kort gesprek kunnen we al veel te weten komen. Neem dus gerust vrijblijvend contact op.

Enorm sympathiek, een vat vol enthousiasme en vooral: recht door zee. Dat is Ellen. Ze heeft de smaak van rekrutering stevig te pakken gekregen en gaat dag na dag vol energie op zoek naar die perfecte match tussen onze finance professionasl en onze klanten.

Leer mij kennen

Ons Evelyne? Da's een goedlachse doorzetter die van aanpakken weet. Een recruiter in hart en nieren met maar één doel: de juiste persoon op de juiste plaats krijgen. En dat steeds onder het motto "klant is koning".

Leer mij kennen